........................::: O nás :::.......................
Jednoho krásného jara, v létě, asi na podzim roku
1988, se sešli zakládající členové kapely v restauračním zařízení
na Roztylském náměstí (jmenovitě: Jirka Kouba, Milan Závodský a Petr Hurych)

k posezení se zpěvem a za doprovodu kytar. Seance se vydařila a tím
byl položen základní kámen nové kapely." - To jsou první dvě věty, jež
napsány jsou na první stránce kroniky kapely Spřáhlo.
Historie kapely není nikterak nezajímavá, je zaznamenána na více než
200 stranách našich přetěžkých kronik. Kapelou prošlo mnoho muzikantů, někteří
se zdrželi déle, jiní byli jenom „na skok" či „na záskok", jedni ovlivnili
směr růstu kapely, jiní nepříliš. Velice rád bych zde jmenoval všechny,
ale byla by to dlouhá řada jmen a možná že po ta léta se některá ta jména
ztratila.
Hrát se začínalo klasicky - jak se
většinou s country hudbou začíná - po restauracích, u stolů s pivem
a tlačenkou. Spřáhlácké večery byly oblíbené, chodilo na ně čím dál víc
posluchačů. Kapela byla složená především ze strojvedoucích metra.
Jenže čím víc lidí chodilo,
tím méně se muzikanti mezi sebou slyšeli. Vznikaly první plány, jak kapelu
ozvučit. Začala nová vývojová etapa. Pro mnohé členy to byla ještě neprošlapaná
pěšina.
A nejen aparatura se na základě zkušeností začala
rozvíjet. Když se muzikanti začali konečně navzájem slyšet, přišla potřeba
zdokonalovat i uměleckou stránku produkcí. Přišla první písnička
postavená na hlasech. A po ní další a další. Učili jsme se nové a nové
písničky, které dostávaly pevná aranžmá, zakoupili jsme první „mixák",
stavěly se výkonnější zesilovače. Už to nebylo jen přijít do hospody a
zahrát si. Bylo nutné myslet na to, jak aparaturu do lokálu dopravit, jak místnost
správně ozvučit a v neposlední řadě i na to, jak celý večer
programově naplánovat.
A najednou jsme už neseděli u stolu, na němž se kymácel
„husí krk" s mikrofonem, najednou jsme stáli na pódiu a naše večery
dostaly novou tvář. Tím se kapela trošku oddělila od svých příznivců
a mnohé tak ztratila. Ale vývoj byl neúprosný, nezastavitelný. Měnily
se podmínky pro naše večery. Časem jsme si ale získali příznivce nové.
A najednou zde byla další novinka:
vlastní texty! Zjistili jsme, že hrát stále dokola evergreeny je sice pěkné,
ale posluchač by se toho mohl časem nabažit. Začali jsme vybírat písničky
méně známé, které jsme přebírali od jiných kapel. Ale ani to nestačilo.
Bylo třeba vymyslet něco, čím by Spřáhlo svoje večery začínalo.
A tak vznikl první text na převzatou melodii. Písní Budem hrát vždycky začínáme
i končíme naše produkce. Po zdárném úvodu
se začaly rodit další vlastní texty. Pak už jen stačilo natočit první desku s názvem Na poslední chvíli.
Po zkušenostech ve studiu s klikem, nacházíme Michala Šroubka co by beatového bubeníka.
Což kapele a rytmu blahodárně prospívá. Sebevědomě obrážíme pražské country stánky. Namátkou Rikatádo, Ci5, U vodárny
a nezapomínáme na pravidelné hraní v krčské Harmony. Po odchodu basáka Jirky "Varvaři", přichází mladá krev a
vokální naděje, "Béčkový fíra" Lukáš Dědič. Posléze Jeho školený hlas využíváme v peckách jako "Dávno" či "Sám doma".
Postupem doby Aleš Tichý a Milan Závodský píší další texty. Dokonce i kapelník si vystřihne svou prvotinu "Rentiér". S
tímto materiálem směle vcházíme do studia Petra Slámy, kde se rodí CD s názvem Kraj co znám.
Kapele pomalu táhne na
třicet a pod tíhou rypadel ztrácí domovskou Harmošku a na to i motor kapely. ACS se však nehroutí a nachází
svatostánek U Papežů a Taxmenskou mlátičku Luďka Kodrleho. Z rozjetého vlaku nevystupujeme a držíme se spřáhláckého
popěvku "Harmony už nestojí, no my však hrajem dál..."
|